de cristian bh » 28 Oct 2017, 00:08
Iar noi leheceni am zis să ne facem beserecă şi am început a ne întreba care dintre noi ar da bani pomană pă sama beserici dacă om căpăta slobozire de beserecă şi aşa altul au făgăduit un zlot altul 2 zloţi altul 5 zloţi şi 10 zloţi şi mai mult alţi pă cum iaste scris în protocolu besereci şi aşa am dobă(n)dit slobozire a ne face beserecă nem făcut 2 iştanţii una la varmegie şi una la conzistoriu şi acele 2 inştanţii au stat înt(r)u(n) an şi tot aşteptam sa iasă şi numai eşâ şi aşadâră iară am făcut a triile inştanţii şi au mers chitorul Criste Flore cu instanţie la conzistoriu şi cu mare rugare sau rugat să-i ste întru ajutoriu notarăşul Conzistoriului Florian şi pentru ustăneală un cordovan negru iam dat şi au şezut chitorul Criste Flore pană i-au dat cuvânt bun aşa au mers notarăşul Conzistoriului Florian la casele varmegiile, la una săptămână după conzistoriu la jiliş Iară la potrupopul nostru Balint Todor pentru umblarea şi usteneala dânsului iam dat 20 zloţi iară dela aesta jiliş au stat iştanţiile dela hornapie (urnap: Cop.) pană toamna şi Iară au mers chitorul Criste Flore la solgăbirău la Beinş şi au întrebat de solgăbirău de inştanţiile, solgăbirău au spus nam vreme acuma şi iară au venit chitorul fără instanţie şi ne-am vorbit să ducem cinste la solgăbirău şi iau făcut 50 de părechi de vasă Smălţuite pentru 9 zloţi lndri Miculă şi aşa am dobândit inştanţiile dela solgăbirău dacă am venit acasă am mers la notarăş Kadăr Istvan şi neau spus, de pe cărţi dela varmegie bine iaste dară să mergeţi la Domnul pământulu(i) şi aşa au pecetuit notarăşul cărţile şi le-au dat la chitor iară chitorul leau tremes pă poşta dela Băiţă Frenţ Danilă şi leau dus Iară în Orade la prefetuş domn pământulu(i) şi aşa au mărădui(t) cărţile nacela (înţălege în acel rând: Cop.) de toamna pă primăvara şi chitorul tot întrebă că nu ne mai vin cărţile dela Orade şi mergând poşta de multeori la Orade au întrebat poşta la cănţălişte prefetuşulu(i) şi ia spus la poştă nus aici, au vinit cătana dela Sirbeşt şi poate fi dus cărţile la Vaşcoh acolo să întrebe după dânsele, aşa au venit poşta dela Orade şi au spus poşta la chitor să meargă la odorbirău la Vaşcoh acolo sunt cărţile şi au mers chitorul Criste Flore şi diacu Terme Adam la odorbirău şi am întrebat şi au zis odorbirău aici sunt, îngăduiţi (avet rabdare),şi am şăzut de demineaţa pană seara şi aşteptân(d) noi să ne folosască şi a doară neau întrebat odorbirău ce bani aveţi şi iară a zis pentru cărţile beserecii şi aşa au mers odorbirău lontru în casă şi au scos cărţi afară şi neau întrebat aveţi vatră de beserecă, noi am zis avem Domnule pământ bun de vatră iară odorbirău nu vă întreb de pământ ci vă întreb de chelşig. aveţi bani să nu îndetoraţi satul. noi am zis avem 300 de zloţi bani gata şi iară avem omeni buni care de bunăvoia lor dau bani pomană pă sama faceri bese
513
reci altul 10 zloţi al(tul) 5 zloţi altul ce sa îndură şi aşa am căpătat cărţile dela odorbirău şi am venit pă grabă acasă şi numai pană a mânca(t) chitorul au zăbovit şi iară au mers la notarăş în Criştor şi au spus, de pă cărţi acuma noi (nu este: cop.) nici o împedecare putem să lucrăm că beserecă şi aşa am strâns satul şi lem spus în casa birăului Criste Patru şi spuind chitorul Criste Flore umblaturile şi ustenelele dânsului cum am dobândit slobozire de beserecă şi pană la mezul nopţii tot am vorovit şi au rămas vorba de price, pentruca unii zicea din care dintie îndemnasă să umblăm aceia sa lăpăda, zice că lis morţii îngropaţi Ia ceia beserecă alţi zice că nau putere de aceea şi au rămas vreme aceia aşa mai mult de o lună şi noi orechiţi oameni vrem să ne facem beserecă aşa la 12 om(e)ni numa şi aşa chitorul Criste Flore şi aceia oameni care vre să facă beserecă au chemat pă Hora Arsănie din Cherpen(et) fiind zidariu Am întommit să ne facă beserec(ă) pentru 300 de zloţi şi na asta (şi în aceasta: Cop.) întomnelă să dee şi varul Hoza Arsănie şi aciasta tomneală au fost în to (întru-o: Cop.) Duminecă după eşitul beserecii şi am strâns tot satul la asta tomelă şi uni din săteni nici în casă la chitor nau întrat şi zicea, că nu să face beserecă şi nu o ar ajunge ei să fie beserecă la aesta sat şi zice ciufeli şi glume de ciufulşag şi nici din aldămaş nau băut vedeţi oameni care vă ve(ţi) află în urma noastră că domnii şi alţi oameni strini (strini: Cop.) şi de omenie ne îndemnă să stăm cu toată putere iară din săteni ne bajocore iară noi aeşti oameni după mila lui Dumnezeu nam băgat în samă clevetele lor adecă numiţi aeşti care am şi stat până în sfârşit cătă sfnta beserecă chitorul Criste Flore că în toată vreme ziua şi noapte gândul şi inima me totă după aciasta gânde să ne facem beserecă care am şi făcut după mila lui Dumnezeu Iară fraţi întru Chs pă aciasta am avut care au stat pă(nă) în sfârşit fiind birău întrace vreme Criste Petru preţitor Indii Adam care şade în capătul satulu(i) din jos Iară după aciasta fiind diac Terme Adam la beserecă şi pană a să face beserecă şi la facerea besereci toat(ă) scrisoarea şi totă strâ(n)gerea de bani carele sau dat în mâna chitorului toată prin mine diacu Terme adam totă am scris toata scrisoarea câtă sau făcut în treaba besereci şi meşterii cei de lemn care au lucrat beserecă au şezut la diac în sălaş numa Dumnezeu ştie ustenealâ aceia câtă am avut şi aceşti 4 omeni chitorul Criste Flore Criste Petru lndri adam diacul terme adam aeşti din ceput pană în sfârşit tot gândul şi inima ori în drumuri ori la fiece umblare tot de treba besereci vorbem să să facă beserecă şi iară cum este scris mainainte un an şi jumătate fiind cărţile besereci oprite tot vorbem de beserecă şi mergem şi pe la beuturi şi vorbem care o mai fi cu noi în to credinţă cătă beserecă şi avem sămn pă noi aesta că după porunca înălţatului împărat Franţiscus tote oştele şi nemişi şi domni sau tăiat părul de pă cap şi noi aeşti 4 omeni numiţi mai sus Flore Petru, adam şi iară adam neam tăiat părul de pă cap şi care se da în to credinţă cu noi mai nainte tăiam părul dela dânsul arunce credem că
514
iaste frate cătă besereca aşa dară fiind om bătrân In(d)ri Miculice la întrebat vreo (voi-va: Cop.) să stee cu noi El au zis de veiţ mere la Dumnezeu ori la dracul şi eu voiu merge cu voi şi aşa iam tăiat părul de pă cap şi iară după aciasta Iară am întrebat pă Indii Patru stao. El au zis că o stă şi i-am tăiat părul după aciasta Terme Bumb, Terme lanc, Terme Crăciun, Criste Mihaiu popa, Mitru Oance, Ooergie Oance, Iov Mătcău, Crăciun Mătcău, Todor Indii, Oiurgi Duma, Mihaiu Duma, Bumb Dusan, Crăciun Gâga lanc şi bopşe Mişcă fiind jurat la sat întraceia vreme multă umblare au umblat în treaba besereci şi mulţi din săteni noştri şi din alte sate şi cherpenetani să miră de tăiarea părului de pă capetele noste şi nu ştia ce sămn iaste acel feliu pană au venit potropop în casa chitorului şi au strâns biraele pă toţi omini aeşti mai sus însămnaţi şi iau jurat pă numele lui Dumnezeu să stee la facerea besereci pană în picătură de sânge. După ce au jurat protopopu aeşti oameni mai sus numiţi să stea la facerea besereci numai milostivul Dumnezeu ştie truda şi usteneala a chitorului Criste Flore. Iar mai întie fiindcă am cumpărat 5 Mii de şindili dela petroasă şi pană ale scoate am fost de 5 ori în petroasă (un sat în cercul Vaşcoului: Cop.) şi la solgăbirău în Beiuş de 2 ori tot cu a chitorului Criste Flore calul şi cheltuiala nam po(f)tit la sat nimica. Iară când au mers chitorul Criste Flore mai întâie la Orade pentru cărţile besereci a dânsului calul şi cheltuiala nu a po(f)tit la sat nimica. Iară pentru cărţile besereci au fost ia Beiuş la solgăbirău chitorul Criste Flore a dânsului calul şi cheltuiala nu po(f)teşte la sat nimica.
Onorabililor,sa fim generosi:daca putem, sa resuscitam si capra vecinului!