cantemir scrie:Ce nu inteleg: de ce infasurarea w1,w2 e lasata in gol? Ea nu participa deloc la crearea campului magnetic invartitor, deci randamentul e puternic afectat.
Oricum, pentru schimbarea sensului (conform schemei din capac) ai nevoie de un comutator simplu care sa schimbe legatura lui v1 de la u1 la u2... si gata!
Domnule Cantemir, iti multumesc pentru raspuns.
Din pacate nu e chiar asa de simplu.
E un simplu motor monofazat (nou-nout) asincron produs de Sacele, nu este trifazat.
Nu am inteles care infasurare o gasesti ca fiind lasata in gol. Intr-adevar, cea de pornire e inseriata cu condensatorul, dar e alimentata in ambele situatii furnizate de schema din capac.
Legat de "un comutator simplu care sa schimbe legatura lui v1 de la u1 la u2... si gata!"... e un pic mai complicat...
Cand se schimba V1 de la U1 la U2, trebuie sa se schimbe simultan si W2 de la U2 la U1. Toate astea in timp ce 220V sunt furnizati constant tot la U1 si la U2.
Din ce-am priceput pana acum, o infasurare (cea cu sarma mai groasa) e utilizata in sarcina, in timp ce cea de-a doua infasurare (cea cu sarma mai subtire, presupun ca cea inseriata cu condensatorul) foloseste doar pentru stabilirea sensului de rotatie la pornire.
Am mai citit si despre comutatoare centrifugale, care, odata atinsa turatia nominala a motorului decupleaza alimentarea bobinei de pornire (cea care stabileste sensul de rotatie), etc.
Recunosc, inca nu mi-e clar cum functioneaza inversarea sensului de rotatie...
Da' o sa-i dau eu de capat cu siguranta...poate cu ajutorul vostru...
Multumesc,
Pitar