de thomas » 23 Iun 2014, 18:57
Va salut! Asa dupa cum am spus la initierea topicului, o sa revin cu detalii despre cum se poate face cresterea de matci in prezenta altei matci, de catre incepatori. Experimentand aceasta metoda cu rezultate destul de bune, am decis sa-mi adopt aceasta tehnica pentru stupina mea. Scopul este familiarizarea cu metoda transvazarii, cu efect final in dezvoltarea stupinei atat numeric cat si calitativ.
Astfel, cei care sunt incepatori (anul 2 sau 3), pot incerca aceasta metoda prin care isi asigura necesarul de matci din stupina proprie. Spre deosebire de alte metode, coloniile nu mai trebuiesc “sparte” in starter si finisor, avem un control mai strict ca timp al eclozarii, botcile nu mai trebuiesc decupate si lipite, stricand astfel fagurii.
Sunt mai multe variante ale metodei, dar eu mi le-am adaptat dupa tipul stupilor mei, precum si dupa putinul timp liber pe care l-am avut la dispozitie. M-au ajutat mai mult tutorialele de pe net, deoarece cartile nu dau toate detaliile, exact cele necesare, iar pe forum-uri, foarte putini mi-au raspuns la intrebari. Oricum, au fost multe detalii pe care le-am observat exact cand am pornit la treaba si le-am solutionat din mers.
Lucrurile stau in felul urmator: avem de la 3, 4 stupi in sus si vrem sa schimbam reginele, sa dublam efectivul de familii sau sa facem 2, 3 roi. Bun, de ce ne trebuie transvazare si metode? Pentru ca sa ne obisnuim sa lucram organizat, sa avem control al stupinei si este o pregatire pentru viitor, in caz ca vrem sa devenim apicultori profesionisti si eventual sa si traim din acest job sau pasiune.
Eu am pornit cu 4 familii cumparate si 2 facute gratis.. In total 6. Stupii ii am numai Dadant cu 10R si caturi de ¾ precum si 1/1 pt cei mai puternici.
Mi-am ales cea mai buna familie, care lucreaza cel mai bine atat la capitolul miere cat si puiet. Matca avea 4 ani si asta era un lucru bun, care conteaza la acceptarea botcilor cu larve transvazate. Mi-am confectionat o diafragma etanse, cu o mica fereastra de 10x15 cm pe care am montat o bucatica de gratie hanemann decupata dintr-o gratie hanemann mare. Diafragma am folosit-o la despartirea cuibului familiei respective in doua compartimente. Eu am ales sa fac doua compartimente egale, 5 cu 5 rame, cu toate ca am gasit informatii ca matca trebuie sa fie in compartiment doar cu 2-3 rame.
-Deci primul compartiment (fara urdinis) unde cresc matcile are o rama full de miere si polen la perete, o rama de puiet capacit in majoritate, rama portbotci (pusa cu vreo saptamana inainte in stup ca sa-si uniformizeze mirosul si sa fie curatata de albine) si o rama cu puiet tanar, larvar.
-Al doilea compartiment se continua cu rame de puiet si la perete 1, 2 rame de rezerve-miere+polen. Aici se afla si matca, compartimentul are urdinis.
Lucrarea de despartire a familiei in 2 compartimente se face cu o zi inainte de transvazare iar rama portbotci se introduce in compartimentul unde se face cresterea pe pozitia in care se va lasa pentru cresterea matcilor. Daca in natura nu este cules, se hraneste cu sirop de zahar 1:1 facut in ceai de plante.
In ziua transvazarii, am ales o rama cu puiet proaspat eclozat de la cea mai buna familie, in cazul meu, familia chiar in care faceam cresterea si am transvazat larvele cele mai mici care le puteam vedea cu ochiul liber. Initial am folosit o lanteta chinezeasca, dar am aruncat-o dupa cateva minute. Nu puteam sa preiau nimic cu ea. Mi-am facut la polizor o ansa din metal cu care m-am descurcat de minune.
Am transvazat 24 de larve in botci Nicot. La crestere in corp comun cu matca este recomandat sa se dea mai putine larve in crestere, de ex. sub 12. Am verificat dupa aproximativ 14h si aveam 16 larve luate in crestere. La transvazare este esential sa ne miscam repede, sa luam larva cu putin laptisor si sa o asezam in acceasi pozitie in care a fost preluata. Este buna o lumina care sa ne vina din spate pe rama, iar botcile cu larve transvazate trebuiesc tinute sub un prosop imbibat in apa calda, ca sa nu se deshidrateze/raceasca.
Dupa transvazare si verificare, se asigura climat cald cuibului, nederanjandu-l zilnic, ca sa vedem cat le-au mai crescut.
A patra zi de la transvazare am verificat daca am capacite ceva botci, acesta indicand ca am ales larve mai varstnice. Am gasit vreo 3, pe care le-am rupt..
Urmatoarea zi, a 5-a de la transvazare erau capacite toate.
Dupa ce botcile sunt capacite nu se mai umbla la ele sau la stup pana in ziua a 14-a a larvei. Adica cu 2 zile inainte de eclozare, cand se preiau cu botca si se muta in roi formati cu cateva zile inainte.
Eu le-am mutat in ziua a 14-a si roii i-am format cu 4 zile mai devreme din rame cu rezerve si puiet capacit, peste care am scuturat albina tanara. Inainte sa introduc botcile am curatat roii de botcile de salvare, iar botcile de plastic le-am asezat cu bigudiuri de protectie, intre spetezele ramelor.
Vreau sa va spun ca datorita vremii reci de anul acesta am avut probleme cu eclozarea. Adica cativa roi mi-au racit botcile, care n-au mai eclozat, dar spre norocul meu am luat din reginele eclozate in ceilalti si le-am dat celor cu probleme.
Mai este o chestie: in timpul cresterii am avut cules la salcam si mi-au crescut faguri pe botci, dar se pare ca nu a fost problema, fiindca au eclozat. Ideal, dupa capacire se pun bigudiuri si 2-3 albine inauntru, cu putina miere.
Am dat cate 2,3 botci fiecarui roi, sporind astfel sansele de a avea o regina. In ziua a 16-a au eclozat. Reginele erau destul de frumoase, agile si cand le-am eliberat din bigudiu, pe rama, s-au dus direct la celulele cu miere.
Se pare ca au fost acceptate toate, fiindca la 2 saptamani de la eclozare, am verificat roii si toti aveau pontat, aproximativ cam cat un pod de palma pe o rama, maxim doua. Unul singur nu pontase, dar i-am vazut regina.
Asadar, de la 6 stupi, acum am 11 dintre care 5 cu regine tinere. Stiu ca mai sunt multe de pus la punct, dar bazele le-am inteles si postarea mea sper sa fie de ajutor incepatorilor care doresc sa foloseasca aceasta metoda.
Stationar. Dadant 1/1 10 rame. Cat 3/4.