de kiloz » 15 Mar 2017, 21:09
Nr. / 13.03.2017
Catre,
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
- D-lui MINISTRU DAEA -
Analizand proiectul de Ordin al MADR pentru aprobarea Sistemului unitar de identificare a stupinelor si stupilor si a Normelor privind producerea si comercializarea produselor apicole, constatam ca schimbarile cuprinse in ordin se suprapun cu cele din Ordonanta Guvernului nr.28/2008 - privind registrul agricol, aprobata prin Legea nr. 98/2009. In aceste conditii, in tara, vor exista doua acte normative care reglementeaza aceleasi aspecte, deci ne vom afla (de fapt ne aflam pentru ca exista Ordinul nr.119/2011) intr-o dubla reglementare.
In sprijinul celor de mai sus, aducem urmatoarele argumente:
1. Conform prevederilor art.1 din Ordonanta Guvernului nr.28/2008 “In scopul asigurarii unei evidente unitare cu privire la categoria de folosinta a terenurilor, a mijloacelor de productie agricola si a efectivelor de animale… autoritatile administratiei publice locale… organizeaza intocmirea si tinerea la zi a registrului agricol, pe suport hartie si in format electronic, conform formularelor registrului agricol aprobate prin hotararea Guvernului, pe unitati administrative-teritoriale si pe localitati componente ale acestora”. In art. 2 se mentioneaza “In intelesul prezentei ordonante, prin animale se intelege urmatoarele specii: bovine, porcine, ovine, caprine, cabaline, magari, catari, iepuri de casa, animale de blana, pasari, familii de albine, precum si alte animale domestice sau salbatice crescute in captivitate, in conditiile legii, ce fac obiectul inscrierii in registrul agricol”. La art.20 alin.1 se preved sanctiuni: “Declararea de date neconforme cu realitatea, refuzul de declarare, degradarea, distrugerea sau sustragerea integral sau partial a datelor din registrul agricol, refuzul de a prezenta primarului, prefectului si persoanelor imputernicite de acestia documentele si evidentele necesare in vederea verificarii realitatii datelor, nedeclararea la termenele stabilite si in forma solicitata a datelor care fac obiectul registrului agricol…constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 lei…”
Pentru aplicarea prevederilor cuprinse in ordonanta susmentionata, a fost emisa H.G. nr.218/2015- privind registrul agricol pentru perioada 2015-2019, care la art. 3 dispune emiterea unui ordin comun al MADR, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice, al Ministerului Finantelor Publice si al presedintelui Institutului National de Statistica. Astfel au fost elaborate Normele tehnice de completare a registrului agricol aprobate prin Ordinul nr.734/480/1003/3727 din 2005. Primul numar (734) este cel al MADR, unde a fost intocmit si sustinut de Directia generala politici agricole si strategii. In art.6 alin. 2, din aceste norme, se prevede “Inscrierea familiilor de albine se face in registrul agricol in localitatea unde proprietarul acestora detine vatra de stupina permanenta”, iar la art. 36 alin.4 “Proprietarul stupilor are obligatia de a depune si inregistra la primarie o declaratie cu privire la perioada in care isi desfasoara stuparitul pastoral”
Am descris mai sus tot parcursul inscrierii famililor de albine in registrul agricol, parcurs stabilit cu concursul primordial al MADR (care este primul semnatar al normelor de aplicare) ,pentru a demonstra ca toata procedura este clar definita si ca NU mai este nevoie de infiintarea unui al doilea sistem de inregistrare a stupilor.
2. Remarcam dorinta obsesiva a Agentiei Nationale pentru Zootehnie de a se implica in aceasta activitate care excede atributiunilor sale profesionale,in nici un alt sector zootehnic din tara nu exista o astfel de reglementare legala. Daca ANZ doreste sa fie prezenta in apicultura romaneasca, ar trebui sa se implice in mod real in selectia si ameliorarea albinei Apis Melifera Carpatica, activitate care chiar face parte din obiectul sau de activitate si pe care noi, apicultorii, o dorim cu adevarat (nu sa presteze o activitate pur contabila prin numararea stupilor).
3. Prin Regulamentele UE se prevede ca statele membre care prezinta programe nationale apicole trebuie sa aplice o metoda fiabila pentru a stabili, in fiecare an, in perioada 1 sept.- 31 dec. numarul de stupi pregatiti pentru iernat. Deci, se solicita o metoda, nu doua, si noi consideram ca metoda fiabila este cea prevazuta in legea care deja exista si functioneaza de mai multi ani: legea registrului agricol .
4. In nici o tara din UE nu exista metoda inventata de ANZ
5. Prin implicarea ANZ in aceasta activitate de numarare a stupilor alaturi de registrul agricol, s-ar obtine doua rezultate diferite cu numarul de stupi si stupine, pentru ca la ANZ vor declara numai persoanele care acceseaza PNA sau PNDR, care nu va ajuta cu nimic si nu va justifica cheltuielile care se vor face atat de catre stupari cat si de ANZ pentru deplasari, salarii, birotica etc.
6. In cazul cand se adopta acest proiect, care in esenta are aceeasi reglementare ca legea registrului agricol, se incalca prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, care prevede in titlul Evitarea paralelismelor :
Art.16 – (1) In procesul de legiferare este interzisa instituirea acelorasi reglementari in mai multe articole sau aliniate din acelasi act normativ ori in doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni legislative se utilizeaza norma de trimitere.
(2) In cazul existentei unor paralalisme acestea vor fi inlaturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei in reglementari unice;
(3) Se supun procesului de concentrare in reglementari unice si reglementarile din aceeasi materie dispersate in legislatia in vigoare.
Concluzie: Pentru motivele susmentionate, propunem renuntarea la acest proiect de ordin, supus dezbaterii in sedinta de astazi si abrogarea Ordinului MADR 119/ 2011, pe considerentul ca prevederile O.G. 28/2008 privind registrul agricol poate asigura inventarierea in bune conditii a stupilor si stupinelor din Romania.
Presedinte ,
Dr. Mircea CIOCAN
Să fii drept şi scrie adevărul.